گل نرگس
نوشته شده توسط : hr

نحوه کاشت و نگهداری گل نرگس

 



 

آشنایی با نگهداری گل نرگس,نگهداری و کاشت گل نرگس

در زمان مناسبی در فصل پاییز پیاز نرگس را بخرید

گل نرگس از آن گل‌هاست كه بويش از فاصله‌ها، سرمست می كند. اين گل زيبا كه عطر و بوي فريبنده‌اي دارد، گل خاطره‌ها و يادهاست و با لطافت و بخشندگي خاص خود از گذشته های دور، سرمای زمستان را قابل تحمل تر می كند.

نه تنها شكل خاص و منحصر به فرد اين گل چشم را می نوازد بلكه گفته می شود نرگس زارهاي شهر بهبهان در استان خوزستان آنچنان پربار بوده‌اند كه در فصل گلدهي رنگ يكدست سفيد و زرد، موجي از لطافت را دركوي و برزن مي‌پراكنده و از فاصله‌هاي دور عطر اين نرگس‌زارها استشمام مي‌شده است. همين طور حوالی شهر كازرون در استان فارس و حاشيه‌هاي درياچه پريشان، ميزبان اين گل بوده و هستند. شايد يكي از دلايلي كه اين گل جايگاه ويژه‌اي در ادبيات، افسانه‌ها و قصه‌هاي ايران‌زمين دارد همين پهنه گسترده رشد آن در اين سرزمين باشد.

 

باغچه را هيجان انگيز كنيد

نرگس شيراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌هاي ايران هستند. باقي نرگس‌ها هم در طيفي از رنگ‌هاي سفيد تا نارنجي ديده مي‌شوند. جالب است بدانيد شيپور وسط اين گل كه معمولا از گلبرگ‌ها چند درجه پررنگ‌تر است در واقع بخشي از پرچم تغييرشكل داده آن است. نرگس حتي نسبت به زنبق هم به سرما مقاوم‌تر است.

 

گلی به قدمت اساطير كهن

اگر بخواهيد با گل‌هاي پيازي به استقبال بهار برويد، مي‌توانيد باغچه‌تان را قسمت‌بندي كنيد. گل‌هاي پيازي در زمان‌هاي مختلفي گل مي‌دهند. نرگس خودش به تنهايي چند گونه دارد كه مي‌تواند در زمان‌هاي مختلف گل دهد اما دو گونه آن كاملا در دسترس هستند. نرگس شيراز كه عطر و بوي منحصر به فردي دارد، معمولا اواخر پاييز تا اواسط بهار گل مي‌دهد و نرگس‌ شهلا كه شيپور بزرگي در وسط دارد و گلبرگ‌هایش طيفي از رنگ زرد است از اواخر زمستان تا اوايل بهار مهمان باغچه‌ها ست.

 

گل نرگس در پاییز شکوفا می شود که بهترین روش کاشت آن در گلدان می باشد در این مقاله ما شما را به روش کاشت این گل دعوت می کنیم.

 

بهترین راه کاشت گل نرگس در یک گلدان است که در فضای آزاد نگه داشته شود تا گل به صورت طبیعی در پاییز شکوفه بدهد، زیرا گیاه نرگس می‌تواند تا دمای 12- درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل کند. در مقاله‌ی زیر راه‌هایی برای کاشت گل نرگس در محیط داخل و خارج را می توانید یاد بگیرید.

 

نرگس یکی از آسان‌ترین گیاهانی است که می توان آن را به شکوفه واداشت. این گل‌های زنبق مانند، بسیار رنگارنگ و پرجلوه هستند. شما می توانید پیاز این گیاه را به قیمتی ارزان تهیه کرده و آنها را در هر زمانی از سال، به گل دادن مجبور کنید.

 

دستورالعمل‌های خرید پیاز و کاشت گل نرگس :

پياز را چطوري انتخاب كنيم؟

اگر در كار كاشت گياهان پيازي مبتدي هستيد، نرگس براي شروع بهترين گزينه است چراكه كاشتن پياز آن تا زمان گل دادنش مراحل قابل انجامي دارد و اگر در انتخاب پياز دقت كافي داشته باشيد، خيلي هم باصرفه است. در زمان مناسبي در فصل پاييز پياز نرگس را بخريد. هرچه پياز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. دقت كنيد پيازي كه انتخاب مي‌كنيد، هيچ‌گونه بريدگي، خراش يا دندانه نداشته باشد. پيازهاي نرگس دو جور هستند يك مدل طوري است كه فقط يك نوك دارد كه حرفه‌اي‌ها به آن دماغه هم مي‌گويند و مدل ديگر دو دماغه دارد. هر دماغه، يك ساقه و گل مي‌دهد و متخصصان امر معتقدند پيازهاي دو دماغه‌اي گل‌هاي درشت‌تري هم مي‌دهد. پس اگر اين پيازها گيرتان آمد، انتخاب بهتري است.

 

پياز بايد ريشه داشته باشد اما نبايد از بالاي آن ساقه‌اي سبز شده باشد. اگر نمي‌خواهيد پياز را فورا بكاريد، يخچال محل خوبي براي نگهداري آن است اما يادتان باشد كه اگر در محلي كه پيازها را نگه مي‌داريد گاز اتيلن به هر نحو ممكن وجود داشته باشد، پياز نرگس بي‌بار شده و گلدهي هم در آينده دچار مشكل مي‌شود.

 

گل نرگس,نگهداری گل نرگس

یک گلدان سفالی بهترین گزینه برای کاشت پیاز نرگس است

 

چه نوع خاكی می خواهد؟

نرگس از جمله گل‌هاي پيازي است، گل‌ها و گياهان پيازي خاك‌هاي سنگين و رسي را دوست ندارند و بيشتر خاك سبك را مي‌پسندند. اگر خاك باغچه يا گلدان‌تان رسي است، كمي شن با آن مخلوط كنيد تا زهكشي خوبي پيدا كند. البته كودهاي حيواني هم براي باغچه مناسب است. ورمي كمپوست براي گلدان‌هايي كه داخل آپارتمان قرار مي‌گيرند، كود مناسبي است.

 

نرگس، آبياري زياد را دوست ندارد اگر در اين كار افراط كنيد، برگ‌هایش بيش از حد بزرگ شده و گل نمي‌دهد. متخصصان معتقدند اين گياه براي گل دادن بهتر است كمي خشكي ببيند. يادتان باشد در هواي سرد ماندگاري اين گل بيشتر است و دماي بالاتر سبب مي‌شود كه گل‌ها زودتر پژمرده شوند. درست است كه نرگس به هواي سرد احتياج دارد اما براي گلدهي به نور خورشيد در بعضي از ساعات روز نیاز دارد. توليدكنندگان عمده نرگس، گل‌ها را به‌طور معمول در مرحله گردن غازي، از انتهاي ساقه مي‌برند و براي فروش به بازار مي‌فرستند.

 

در زمان مناسبی در فصل پاییز پیاز نرگس را بخرید. هرچه پیاز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. پیازهایی که هیچ‌گونه بریدگی، خراش یا دندانه ندارند را انتخاب کنید. پیاز باید ریشه داشته باشد، اما نباید از بالای آن ساقه سبز شده باشد. اگر پیاز فوراً کاشته نشود می‌تواند در یخچال نگه‌داری شود.

 

یک گلدان انتخاب کنید. کسانی که پیاز را جداگانه خریداری می‌کنند باید گلدان مناسبی را برگزینند. گلدان باید سنگین باشد زیرا زمانی که گیاه شکوفه بدهد، بالای آن سنگین شده و می‌تواند یک گلدان سبک را واژگون کند. پیاز نرگس باید به خوبی بتواند خشک شود، بنابراین نیاز به حداقل یک سوراخ در کف گلدان برای تخلیه‌ی آب هست. سایز گلدان مهم است. برای کاشت یک پیاز، گلدان باید حداقل 18 سانتی‌متر عمق داشته و عرض آن حداقل 5 سانتی متر از پهن‌ترین قسمت پیاز بزرگ تر باشد.

 

مقداری آب ولرم در یک کاسه ریخته و ریشه‌ی پیاز را به مدت 2 ساعت در آن غوطه‌ور کنید. همه‌ی پیاز را داخل آب قرار ندهید، تنها قسمت انتهایی آن کافی است. این کار پیامی را به پیاز می‌رساند که وقت رشد کردن است. این کار را قبل از کاشت در گلدان انجام دهید.

 

گلدان را تا نیمه با خاک گلدان پر کنید. پیاز را با ریشه در زیر خاک قرار دهید. اطراف پیاز را با خاک پر کرده و خاک را دور آن محکم کنید. یک سوم از قسمت بالای پیاز را بیرون از خاک بگذارید. پیاز را به خوبی آب بدهید. گلدان را در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور خورشید باعث فعال شدن پیاز می شود. تا زمانی که ساقه شروع به رشد کند به آن آب ندهید. این ممکن است 2 یا 3 هفته و یا بیشتر طول بکشد.

 

بعد از شروع رشد ساقه، هر زمان که حس کردید خاک خشک است به آن آب بدهید. هر دو هفته با دادن محلول آب و کود گیاهان خانگی به گیاه آن را تقویت کنید. گیاه را بچرخانید تا ساقه‌ی آن صاف قرارگرفته و اگر گیاه در حال خم شدن بود یک چوب بامبو در کنار آن قرار دهید.

 

گلی به قدمت اساطير كهن

گلدان را تا نيمه از خاك پر كنيد طوري كه دوسوم پياز زير خاك قرار بگيرد. خاك را دور پيازها محكم كنيد. حالا مي‌توانيد آن را آبياري كنيد و در جايي گرم در زير نور مستقيم خورشيد قرار دهيد. در طول دو تا سه هفته آينده، پياز شروع به رشد مي‌كند. تا زماني كه ساقه‌ها از خاك سر نزده‌اند ديگر به آن آب ندهيد. پس از شروع رشد ساقه بايد تا حدي به آن آب دهيد كه گلدان هرگز كاملا خشك نماند. در اين مدت مي‌توانيد تا باز شدن گل‌ها هر دو هفته يك‌بار به گلدان كود تقويتي همراه آب بدهيد. اجازه ندهيد ساقه‌ها كج رشد كنند از يك قيم استفاده كنيد. زماني كه گياه گل داد، گلدان را از زير آفتاب مستقيم‌ برداريد. 

 

خاصيت شفابخشی دارد؟

در مورد عطر گل نرگس گفته شده كه خاصيت شفابخشی دارد البته اين مسئله از نظر علمي ثابت نشده و حتي ممكن است تلقيني باشد اما در اينكه عطر نرگس شاداب‌كننده است شكي نيست. اين روزها خيلي مي‌شنويم كه عطر نرگس براي مخاط و سينوس‌ها مفيد است يا از سرماخوردگي جلو‌گيري مي‌كند. حتي ذكر شده كه اين عطر مي‌تواند همراه خون وارد سلول‌هاي مغزي شود.

 

اينكه رايحه‌هاي خوش مي‌تواند روي كاركرد مغز اثر مثبت بگذارد از نظر رواني كاملا تاييد شده است اما چند و چون آن هنوز از نظر علمي مشخص نيست. در كشورهاي غرب اروپا، از شرق اسپانيا و پرتغال گرفته‌تا به آلمان و انگلستان و نرگس به صورت خودرو مي‌رويد. اين گل در كشور ولز به عنوان گل ملي شناخته شده است.

 

نحوه کاشت گل نرگس, کاشت گل نرگس

نرگس شيراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌هاي ايران هستند

 

نرگس در یونان باستان

نرگس در ادبيات يونان باستان، علاوه بر زيبايي خودشيفتگي را هم به ياد مي‌آورد. در اساطير يونان، نارسيس كه در واقع همان نرگس خودمان است، نام پسري خودشيفته بود كه از عشق چيزي نمي‌فهميد. خدايان براي تنبيه او چاره‌اي انديشيدند به اين ترتيب كه به‌طور اتفاقي باعث شدند او خود را در آب چشمه‌اي ببيند و يك دل نه صد دل عاشق تصوير خود شود. از آنجايي كه امكان وصال نداشت، روز به روز ضعيف‌تر و نحيف‌تر شد تا سرانجام جان سپرد. گفته مي‌شود كه در حوالي همان چشمه اولين گل‌هاي نرگس سر برآورده‌اند.

 

آيا گل نرگس سمی است؟

اين گل زيباي زرد و سفيدرنگ كه در وصف زيبايي‌اش هرچه بگوييم كم گفته‌ايم، اگر به مقدار زياد خورده شود، جزء سمی ترين گياهان جهان است.

 

پياز و برگ‌ها، آلكالوئيد‌هاي سمي دارند، پس مراقب باشيد كه پياز آن توسط بچه‌ها خورده نشود. تهوع، دل پيچه و اسهال از عوارض خوردن اين پيازهاست. موادی كه از ساقه‌هاي نرگس ترشح مي‌شود براي ديگر گل‌هاي شاخه بريده هم مثل رزها، ميخک، فريزيا و لاله مضر است. به طور معمول بسياري از گل‌ها ممكن است با هم نسازند، نرگس هم از آن جور گل هاست كه در يک گلدان نمی تواند با هر گل پيازی ديگری سازگار باشد.

 

نکات و هشدارها

یک گلدان سفالی بهترین گزینه برای کاشت پیاز نرگس است. این گلدان را می‌توانید با پیچیدن فویل‌های گل یا پارچه در اطرافش تزیین کنید. زمانی که گیاه شکوفه زد آن را از زیر نور مستقیم بردارید. این کار زمان شکوفه دادن را طولانی تر می‌کند.

 

پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید قرار ندهید. اگر این دو در مجاورت هم قرار داده شوند، سبب می‌شود پیار بی‌بار شده و شکوفه ندهد. در حین کاشت، همه‌ی پیاز را با خاک نپوشانید. بالای آن اگر پوشانده شود فاسد خواهد شد. پیازهای کاشته شده را در محل سرد قرار ندهید. این کار رشد را کم کرده یا کاملاً مانع رشد می‌شود. این گیاه برای رشد به دمای 21 درجه‌ی سانتیگراد یا بیشتر نیاز دارد.

 

برای كاشتن پياز نرگس يك گلدان سنگي يا سفالي انتخاب كنيد. آينده نگر باشيد چون نرگس‌ها در مرحله به اصطلاح گردن‌غازي، ممكن است يك‌طرفه شوند و همين شكل باعث مي‌شود گل‌ها به يک سمت باز شوند و اگر گلدان سبک باشد آن را واژگون می كنند. مثل همه گل‌های ديگر بايد كف گلدان سوراخ يا سوراخ‌هايی برای عبور آب اضافی و زهكش داشته باشد. گلدانی با عمق 18 سانتیمتر مناسب است و بايد عرض گلدان طوری باشد كه وقتی پيازها كاشته می شوند از هر طرف پنج سانتیمتری از ديواره گلدان فاصله داشته باشند. قبل از هر كاری بهتر است پيازها در آب ولرم حدود دو ساعتی غوطه ور باشند. البته بايد دقت كنيد فقط انتهای پياز در آب قرار بگيرد. قرار دادن كل پياز در آب، سبب پوسيدن پياز می شود. اين كار به پيازها پيام می دهد كه وقت رشد كردن است.

 

منابع : مجله سیب سبز - wiki.5040.ir

*******************

گل نرگس برای به گل نشستن نیاز به تحمل یک دوره سرما و خشکی دارد. در ادامه با نحوه نگهداری و کاشت گل نرگس در باغچه و گلدان آشنا شوید.

گل نرگس از زیباترین و خوشبوترین گلهای موجود در طبیعت بوده، از دسته گیاهان پیازی و جزو گلهای باغچهای محسوب میگردد. این گل زیبا و معطر، در حالت عادی در روزهای آخر سال و آغاز بهار گل می دهد ولی می توان فصل به گل رفتن را در گلخانه، چند ماه پیش انداخت. چنانچه پیازهای نرگس در پاییز کشت شوند، در اوایل فصل بهار به گل میروند. همچنین با کاشت در گلدان و پیش رس کردن می توان در زمستان از گل آن استفاده کرد.

گلهای نرگس در انواع و رنگهای مختلفی وجود داشته، معمولا سفید و زرد و یا دو رنگ هستند. نرگس از گیاهان حساس بوده، هرچند نگهداری و کاشت آن نیاز به حوصله و مهارت دارد، لیکن از آسان‌ترین گیاهانی است که می توان آن را به شکوفه واداشت. این گل‌های کوچک و زیبا، بسیار رنگارنگ و پرجلوه هستند. همچنین شما می توانید پیاز این گیاه را به قیمتی ارزان تهیه کرده و آنها را در هر زمانی از سال، در باغچه و یا گلدان پرورش دهید. در این مطلب نحوه نگهداری و کاشت گل نرگس گردآوری شده است. با ستاره همراه باشید.

 

 

گیاه شناسی نرگس

 

نرگس نباتی است دائمی با پیازهای کشیده گلابی شکل که پیازها دارای ورقه های فلسی و مطبق هستند. پیاز نرگس دارای مواد سمی از نوع آلکالوئیدها بوده و خوردن آن بسیار خطرناک است. در برخی منابع آمده است که عطر نرگس دارای موادی است که برای مخاط و سینوسها مفید میباشد و بر روی کارکرد و عملکرد مغز تاثیر مثبت دارد. در کشور ما انواع مختلفی از گل نرگس میروید و امکان کاشت و پرورش آن وجود دارد، که از آن جمله نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس مسکین، نرگس پرپر، هزار پر یا شست پر و نرگس نروک یا پنجه گربهای را میتوان نام برد. از میان این رقم ها، نرگس شهلا محبوبترین نوع است و به صورت گل بریده در ماه های آخر پاییز و فصل زمستان در بیشتر شهرهای ایران به فروش می رسد. نرگس شیراز نیز بسیار پرطرفدار بوده و عطر و بویی دل انگیز دارد.

 

عکس پیاز گل نرگس

 


نیازهای محیطی مورد نیاز و شرایط نگهداری گل نرگس

 

گیاه نرگس نسبتا به سرما مقاوم بوده و از حساسیت کمتری نسبت به یخبندان برخوردار است، به طوریکه برای به گل نشستن پیازهای نرگس حتما لازم است پیازها یک دوره سرما ببینند، با این وجود بعد از به گل نشستن نیاز به دمای بالاتر دارند. نیازهای اکولوژیکی نگهداری و کاشت نرگس به شرح زیر میباشد:

 

  • خاک: خاک مناسب کشت نرگس، خاک با بافت متوسط و نسبتا سبک، لومی و غنی از مواد آلی است.

  • آبیاری: گیاه نرگس برای کاشت نیاز به آب فروان دارد و در موقع کاشت گل نرگس لازم است خاک حتما مرطوب باشد. لازم به ذکر است برای گل به گل رفتن گیاه نرگس، لازم است پیازها علاوه بر یک دوره سرما، یک دوره خشکی هم طی کنند، در غیر این صورت گیاه دارای برگهای فروان شده ولی به گل نمی نشیند.

  • کوددهی: در صورتیکه کاشت نرگس را در گلدان انجام داده اید، استفاده از کودهای آلی مانند ورمی کمپوست مفید میباشد. در باغچه نیز کودهای حیوانی مناسب خواهد بود.

 

عکس گل نرگس، کاشت نرگس

 


نحوه کاشت و تکثیر پیاز نرگس

 

برای کاشت گل نرگس در گلدان یا باغچه لازم است، مراحل زیر را انجام دهید:

 

  1. پیازها را بعد از خریداری تا زمان کاشت در یخچال نگهداری کنید.
  2. قبل از شروع به کاشت بهتر است پیازها را دو ساعت در آب ولرم قرار دهید .
  3. هنگام کاشت پیاز نرگس در گلدان لازم است از گلدانهای متوسط تا بزرگ استفاده کنید تا شرایط برای رشد فراهم باشد. همچنین به دلیل مواد سمی مترشحه از گل نرگس قرار دادن سایر گیاهان با نرگس در یک گلدان توصیه نمیشود.
  4. گلدان را تا نيمه از خاك پر كنيد طوری كه دوسوم پياز زير خاك قرار بگيرد. خاك را دور پيازها محكم كنيد.
  5. آبياري را انجام دهید به طوریکه خاک گلدان کاملا خیس شود.در باغچه نیز آبیاری تا جایی انجام دهید که خاک اطراف گیاه کاملا مرطوب گردد.
  6. گلدان را در مکان گرم و در زير نور مستقيم خورشيد قرار دهيد.
  7. در طول دو تا سه هفته آينده، پياز شروع به رشد می‌كند. نکته مهم: تا زمانی كه ساقه‌ها از خاک سر نزده‌اند ديگر به گل آب ندهيد.
  8. پس از شروع رشد ساقه بايد تا حدي به آن آب دهيد كه گلدان هرگز كاملا خشك نماند. دادن کود در این مدت به رشد سریهتر و بهتر گیاه کمک میکند.
  9. ساقه های بلند شده را با کمک قیم مستقیم نگه دارید.
  10. بعد از به گل رفتن گیاه نرگس، آن را در آفتاب مستقیم دور کرده، روزانه مقدار کمی آبیاری انجام دهید.

 

منابع: کتاب گلکاری، سایت گل و گیاه ایران

***************************************

معرفی گل نرگس

نرگس
 

نام انگلیسی

Lonquil, Daffodil, Narcissus
 

نام علمی    Narcissus

 

فارسی رایج  نرگس

 

از خانواده    Amaryllidaceae

 

خاستگاه    شمال آفریقا،غرب آسیا،غرب مدیترانه

 
 

 

    

                  نرگس ازچشم تو دم زد بردهانش زدصبا         درد دندان دارد اکنون می خورد آب از قلم

 

 

منشأ گل نرگس اروپا، شمال آفریقا و قسمت هایی از آسیا است. یک گیاه سوخ دار دایمی است. سوخ آن حقیقی و پوشش دار است که چندین سال متوالی گل داده و هر سال نیز درشت تر می شود. برگ ها باریک و کشیده و گل ها از یک جام ۶ قسمتی (۳ کاسبرگ تغییر یافته و ۳ گلبرگ) که در قاعده به هم چسبیده اند با یک شیپور یا تاج در مرکز که از نظر طول، رنگ و حالت متنوع است تشکیل شده است. گل ها به صورت انفرادی یا چندتایی در انتهی ساقه گلدهنده قرار دارند. در ابتدا گل در داخل اسپاتی قرار گرفته و بعداً خارج می شود. در درجه اول برای برای گل بریدنی از انواع گل درشت و در درجه دوم برای تزیین باغ ها و پرک ها از هر نوع آن می توان استفاده کرد. کشت نرگس در باغ از این نظر جالب است که در پاییز با خزان سایر بوته ها و گیاهان، نرگس رشد و نمو خود را آغاز کرده طراوت باغ را حفظ می کند و در زمستان و اوایل بهار زیبایی خاصی به باغ می دهد.

طبقه بندی گل های نرگس

براساس فاکتورهای مختلفی نرگس را طبقه بندی کرده اند. در یک طبقه بندی آنها را براساس طول تاج به دو دسته تقسیم کرده اند:

۱-   Daffodil:انواعی است که دارای تاج بزرگ و بیشتر تک گل و کلاه مانند (Cup-shaped)هستند.

۲-   Jonquil) Narcissus): دارای تاج کوچک و گل ها به صورت چندتایی و خوشهای روی ساقه گل دهنده قرار دارند. در ایران جمعیت هایی از نرگس در جنوب و شمال کشور که زمستان ملایم دارند، می رویند. نرگس شهلا، نرگس مسکین، نرگس پرپر، هزار پر یا شست پر و نرگس نروک یا پنجه گربه ای از ارقام نرگس هستند که در ایران کشت و پرورش داده می شوند. از میان این رقم ها، نرگس شهلا محبوب ترین نوع است و به صورت گل بریده در ماه های آخر پاییز و فصل زمستان در بیشتر شهرهای ایران به فروش می رسد. انواعی هستند که تاج آنها کوچک بوده و چندین گل روی هر ساقه قرار دارد. گونه ای از این نوع در ایران به صورت وحشی در مناطقی مانند دشت نرگس در نزیکی دریاچه پریشان کازرون وجود دارد. در ایران به عنوان گل بریدنی در زمسان مورد استفاده قرار می گیرد. دارای گل های کوچک، خوشه ای و خوشبو است. نام علمی آنN. Tazetta  است و در انگلیسی به نام   Jonquilمعروف است.

 

در طبقه بندی دیگری گل های نرگس به ۱۳ دسته تقسیم می شوند:

 

۱-   Trumpet: گل ها تکی، تاج بزرگتر یا مساوی گلبرگ ها و شیپور مانند، ممکن است تمام گل زرد یا سفید باشد و یا اینکه گلپوش سفسید و تاج زرد و یا گلپوش سفید و تاج صورتی کم رنگ باشد.

۲-  Large-cupped: تاج تا  طول گلبرگ ها است. گلدهی آنها یک یا دو هفته پس از Trumpetاست.

۳-  :Small cuppedطول تاج کوچکتر از  طول گلپوش است.

۴-   Double: گل ها پرپر است و یک یا چند گل روی هر ساقه گلدهنده تشکیل می شود.

۵-   Triandrus: چند گل روی ساقه دارد. گل ها معلق و تاج آن دارای حاشیه صاف است و گلبرگ ها کمی برگشته اند.

۶-   Cyclamineus: تاج آن شیپور مانند و گلبرگ های آن باریک است. و به شدت به عقب برگشته اند.

۷-   Jonquilla:گل ها معطر، تاج گل کوتاه تر از گلبرگ ها و دارای ۲ یا تعداد بیشتری گل در هر ساقه است.

۸-   Tazetta:تاج کوچک، گل معطر و جهت گل بریدینی استفاده می شود. چند گل روی هر ساقه داشته و از پاییز تا بهار گل می دهد. برخی ارقام نیمه مقاوم بوده و باید در گلخانه سرد کشت شوند.

۹-   Poeticus: گل تکی و گاهی دو تایی و معطر، تاج فنجانی، گلپوش سفید و تاج آن در مرکز سفید یا زرد و لبه آن قرمز یا نارنجی، گلدهی در اواسط بهار است.

۱۰-  Bulbocodiom:این گونه دارای گل های زرد و روشن با تاجی طویل است. گلبرگ های آن به طور معمول قابل توجه نیستند.

۱۱-    Split-corona:تاج آنها تا عمق آن بریدگی دارد. حاشیه تاج به طرف عقب و به سمت گلبرگ ها خم شده است.

۱۲-   دیگر رقم های نرگس که در گروه های مختلف نرگس قرار نمی گیرند.

۱۳-   نرگس هایی که فقط از روی نام گیاه شناسی َآنها قابل تشخیص هستند. این گروه شامل تمام نرگس های وحشی و دورگه های وحشی آنها مانند Npseudonarcissusو N. tazettaاست.

 

گلدهی:نرگس در حالت عادی در روزهای آخر سال و آغاز بهار گل می دهد ولی می توان فصل گل را چند ماه پیش انداخت. اگر در پاییز کشت شود در بهار گل می دهد. با کاشت در گلدان و پیش رس کردن می توان در زمستان از گل ان استفاده کرد. در انواعTazetta، گل آغازی پس از برداشت سوخ انجام می شود و اگر شرایط مطلوب باشد شکوفایی گل پیش از زمستان انجام شده و نیاز سرمایی آن اختیاری است.

 

سیکل زندگی نرگس

سیکل زندگی نرگس

 

نیازها

 

گیاه نرگس به سرما مقاوم است و در مقایسه با زنبق، حساسیت کمتری به یخبندان دارد ولی نسبت به لاله و سنبل حساس تر است. خاک مناسب آن خاک لومی سرشار از مواد آلی است. خاک با PHکمی اسیدی را دوست دارد (۷-۶ = PH) ولی در زمین های زیاد اسیدی باید به خاک آهک  اضافه کرد. برخی گونه ها مانند N. tazettaو N. jonquillaخاک قلیایی را می پسندند. در محل آفتابگیر باید کشت شود.  سوخ آن به سرما مقاوم است و هر ۳ تا ۴ سال می توان سوخ را از خاک خارج کرده و سوخک ها را جدا کرد. خاکی که نرگس در آن کشت شده باید مرطوب باشد. ولی چنانچه آب فران دریافت کند، بیشتر برگ تولید کرده و به گل نمی رود. برای به گل رفتن بهتر است گیاه کمی خشکی ببیند.

پس از گلدهی، برای بزرگ شدن سوخ ها باید از کودی با نیتروژن کم و پتانسیم زیاد استفاده کرد. باغچه های نرگس را باید وجین کرد و این عمل در فصل پاییز و پیش از رشد برگ ها انجام می شود. در بهار نیز به نحوی که برگ های سبز نرگس صدمه ای نرسد می توان علف های هرز را وجین کرد.

N. pseudonarcissusو N. cyclamineus  برای تکمیل تمایز و نمو گل و نیز جوانه زنی سریع، نیاز به تیماز سرمایی دارند ولی N.tazettaنیاز ندارد. هر سه گونه نرگس برای گل آغازی وتمایزیابی، نیاز به دمای گرم دارند.

 

افزایش:انواع نرگس را با بذر و جداکردن سوخک ها زیاد می کنند. همچنین روش های فلس دوقلو (فلس جفتی) یا قاش برداری به کار گرفته شده است. برای بدست آوردن واریته های جدید با بذر افزایش می یابد.

سوخ ها را در باغچه یا گلدان می کارند. در اواخر تابستان و در پاییز پیش از اینکه نرگس شروع به برگ دادن کند و یا زمانی که برگ ها هنوز کوچک هستند، سوخ ها را از خاک در می آورند و سوخک ها را از سوخ اصلی جدا می کنند. سوخ های درشت را دوباره در عمق ۱۰ تا ۱۵ ساتنی متری می کارند ولی سوخک ها را انبار کرده و در بهار سال آینده می کارند و هر ساله نیز آنها را تقویت می کنند. این سوخک ها از سال سوم گل خواهند داد. نرگس هایی که در هوای آزاد و به صورت همیشگی کاشته می شوند هر دوسال یک مرتبه گل می دهند ولی اگر این سوخ ها را هر سال از زمین کنده وسوخک ها را جدا و زمین را تقویت کنند هر ساله گل خواهند داد. سوخ نرگس را می توان ۳ تا ۴ سال در زمین نگه داشت.

برای کاشت در گلدان، سوخ های درشت را در پاییز در گلدان های کوچک که حاوی خاک سبک هستند می کارند در این حالت نوک سوخ ها باید از خاک بیرون باشد. گلدان ها را چند روز در تاریکی یا سایه سنگین نگه داشته تا ریشه بدهد سپس آنها را در شاسی نیمه گرم یا گلخانه معتدل گذاشته و تا موقع گلدهی که اوایل زمستان است از آنها مراقبت می کنند. ممکن است سوخ های درشت نرگس را مانند سنبل در ظرف مملو از آب نیز کشت کرد و از آن گل خوبی بدست آورد که روش کار با آن مانند سنبل است.

در روش فلس دوقلو، سوخ هایی که در اندازه گلدهی هستند به صورت طولی به ۸ یا ۱۶ قسمت تقسیم می شوند به طوری که هر قسمت بخشی از صفحه پایه ای را داشته باشد. این قطعات دوباره به بخش هایی که یک جفت فلس دارند تقسیم می شود به طوری که هر کدام دارای بخشی از صفحه پایه ای باشد. این قطعات را در کمپوست، خاک اره، سبوس و مواد مشابه که بتواند رطوبت و هوا را در خود نگه دارند، قرار می دهند که در دمای ۲۰ پس از ۹۰ روز سوخک ها ظاهر می شوند. قاش برداری سیستم ساده شده ای از روش فلس دوقلو است و در این روش سوخ ها به چند قطعه تقسیم می شوند و هر قطعه (chip) دارای چندین فلس است. بقیه مراحل کار مشابه روسش فلس دوقلو است.

 05

بذر گل نرگس

بذر گل نرگس

 

برداشت و نگهداری سوخ

 

پیاز نرگس

پیاز نرگس

 

سوخ ها را در پاییز از خاک خارج کرده و پس از تمیز کردن و درجه بندی انبار می کنند. سوخ ها نباید آفتاب بخورند و باید آنها را در انبار خشک و تهویه دار نگهداری کرد. دمای انبار بسته به گونه، از ۱۷ تا ۳۰ درجه سانتی گراد متفاوت است. سوخ انواع   tazettaدر دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و سوخ انواع دیگر نرگس در دمای ۱۷ درجه سانتی گراد انبار می شود. اگر در انبار نگهداری سوخ، اتیلن وجود داشته باشد، باعث سقط جوانه گل یا گلدهی می شود. سوخ های نرگس را بر خلاف بقیه گیاهان سوخدار که براساس اندازه (وزن، قطر و یا محیط) طبقه بندی می شوند، براساس شکل آنها طبقه بندی می کنند.

             گرد (Round)                                                            چاکی (Split)

             یک دماغه (single-nose)                                         باریکه ای (Slab)

             دو دماغه (Double-nose)                                        قاشقی (Spoon)

سوخک هایی که از سوخ مادری جدا می شوند به نام Split، Spoonو یا Slabخوانده می شود. یک سال پس از کاشت، سوخک های گردی تشکیل می شود که آنها را یک دماغه می نامند. این سوخ ها دارای یک جوانه گل می باشند. در سال دوم، سوخک جدیدی در داخل فلس سوخ اولیه ظاهر می شود که آن را دو دماغه می نامند. در این حالت سوخ دارای دو جوانه گل می باشد. در سال سوم سوخک از سوخ اصلی جدا می گردد و سوخ اصلی را سوخ مادری می نامند.

انواع گرد، یک دماغه و دو دماغه از نظر تجاری اهمیت دارند. کمترین اندازه محیط سوخ نرگس جهت گلدهی ۱۲ سانتی متر است.

 

 

 

برداشت گل

 

گل نرگس در زمان کج شدن گردن آن، که به مرحله گردن غازی یا گرد مرغابی معروف است، باید برداشت شود. از مسایل گل بریده نرگس ، ترشح موکوس از دمگل است که برای گل های دیگر مانند ورد، میخک، فریزیا و لاله مضر است. بنابراین نباید گل های نرگس با این گل ها در یک ظرف قرار گیرند. اگر بخواهیم نرگس ها را در زمان گل آرایی همراه با سایر گل ها استفاده کنیم، بایستی ساقه آنها را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهیم و سپس بشوییم، با وجود این اگر ساقه ها دوباره قطع شوند باعث جریان دوباره موکوس می شود. گل نرگس را می تولن در دمای ۱-۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ روز و در دمای ۴-۳ درجه به مدت ۸ روز نگهداری کرد.

 

ناهنجاری های فیزیولوژیک

یکی از رایج ترین عوارض نرگس، بیماری دماغ گاوی است، که یک حالت تأخیری از سقط گل است و پس از مرحله گردن غازی رخ می دهد. علت آن افزایش دما به ۱۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر در گلخانه است. در این حالت، گل در شرایط مطلوب نمی تواند باز شود.

 

گونه های مهم

 

۱- N. cyclamineus: تک گل، همانند سیکلامن سر گل ها به طرف پایین است. گل زرد و تاج آن لوله ای باریک است.

نرگس

نرگس

۲-  N. incomparabilis: تک گل، گل ها درشت و کمپر یا پرپر، گلپوش سفید مایل به کرم و تاج زرد.

نرگس

نرگس

۳-  Paper-white) N. papyraceus :گلبرگ ها و تاج آن هر دو سفید هستند. تاج گل دندانه دار است. مربوط به گروه ۱۳ است.

نرگس

نرگس

۴-   N. poeticus: ( نرگس شاعران) تک گل، گل ها کوچک و معطر، تاج آن کوتاه به فرم بشقاب با لبه چین خورده به رنگ زرد و حاشیه قرمز و گلپوش سفید خالص است.

نرگس

نرگس

۵-   Daffodil) N. pesudonarcissus: تک گل، تاج زرد و گلپوش کرم رنگ است. در بهار گل می دهد. برگ ها به بقیه ساقه گلدهنده است.

نرگس

نرگس

۶-   N. tazetta: (نرگس شیراز)ساقه گلدهنده به ۴ تا ۸ گل ختم می شود. گلپوش سفید و تاج زرد، تاج خیلی کوچک و کوتاه است. برخلاف دیگر گل های نرگس، جهت گلدهی نیاز به سرما دهی ندارد. در ایران به نام نرگس شیراز معروف است.

نرگس شیراز

نرگس شیراز

۷-   N. triandrus: هر ساقه به ۱ تا ۶ گل ختم می شود که به طور معمول تاج و گلپوش کرم رنگ و گلپوش به سمت عقب برگشته است.

نرگس

نرگس

۸-    :N. odorus(نرگس معطر): دورگه بین  N. pseudonarcissusو N. jonquillaاست. گل ها کوچک، زرد طلایی و معطر است.

نرگس معطر

نرگس معطر

 ******************************

خواص درمانی گل نرگس

بيخ نرگس جذب كننده اي است كه از ژرفا برمي كشد . خشكاننده و زداينده و شستشو دهنده است . روغن نرگس تاثير روغن يا سمين دارد و از آن ناتوان تر است . بيخ نرگس و بويژه اگر با آرد شَلمك و با عسل باشد پيكان و خارها را بيرون كشد . نرگس و بويژه بيخش كه همراه سركه باشد لكه هاي سياه و بهك را مي زدايد . بيخ نرگس داروي داءالثعلب است.

درمان ورم و جوش با گل نرگس

از بيخ نرگس و عسل و گاودانه معجو ن درست كنند دمل هاي ناپديدار نارس و سخت را مي تركاند . ضماد بيخ نرگس ورم عصب را فرو نشاند.[۲]

گل نرگس مفید برای افسردگی

یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند. دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند.این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند.این درحالی است که بیگر برودین که این تحقیق را در دانشگاه کپنهاگ انجام داده اظهار داشت که مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند.

این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.

براساس این تحقیق که در مجله داروخانه و داروشناسی منتشر شده است، چندین مولفه گیاهی می توانند از سد پروتئینی مغز عبور کند.

دکتر برودین اظهار داشت: ما مولفه های مختلفی را برای تأثیر آنها در انتقال پروتئین به مغز آزمایش کرده ایم. نتایج ما امید بخش است و چندین مولفه شیمیایی دیگر نیز باید بررسی شود تا به عنوان ساخت دارو در درازمدت مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.

این محقق یاد آورشد: مطالعات درمانهای طبیعی منبع ارزشمندی تلقی می شود و به ما این دانش را می دهند که بتوانیم از آنها در زمینه های دیگری استفاده کنیم. این درحالی است که وی هشدار داد این تحقیق هنوز در مرحله اول است و راه و زمان طولانی در پیش است تا بتوان از این مولفه به عنوان یک دارو استفاده کرد.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به ‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود. ین پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند




:: موضوعات مرتبط: گل و گیاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 4420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: